A partir de diferents definicions
de competència al terreny professional, Zabala i Arnau (2007, 43), defineix
competència com “Es la capacidad o
habilidad de efectuar tareas o hacer frente a situaciones diversas de forma
eficaz en un contexto determinado. Y para ello es necesario movilizar
actitudes, habilidades y conocimientos al mismo tiempo y de forma
interrelacionada.” Per altra banda, entén com a competència en l’àmbit
escolar: “intervención eficaz en los
diferentes ámbitos de la vida mediante acciones en las que se movilizan, al
mismo tiempo y de manera interrelacionada, componentes actitudinales,
procedimentales y conceptuales.”
Per tant una persona es competent
quan utilitza de manera interrelacionada actituds, procediments i coneixements,
amb la finalitat de resoldre un problema de manera eficaç. Com va dir en Zabala
i Arnau (2007) “Ser competente no es
una cuestión de todo o nada”, es a dir, una persona pot ser que no hagi
desenvolupat bé algun component de la competència o que tingui dificultats al
context on ho ha d’aplicar, i no per això deixa de ser competent.
Com ja vaig dir en entrades
anteriors, hi ha dos tipus d’escola, la tradicional i la innovadora oconstructivista, que sorgeix com a resposta als problemes de la tradicional, es
a dir, es memoritza sense comprendre el contingut. Junt amb l’escola
constructivista, apareixen les competències, on són importants tres àmbits: els
conceptes i fets, es a dir, construir el nostres significats, a partir dels
nous coneixements previs i després memoritzar,
però abans de memoritzar és molt importat haver-ho entès i posteriorment fer activitats
per a no oblidar-ho; el procediment, es a dir, posar els conceptes memoritzats
a la pràctica, quant més ho practiquem més fàcilment ho podrem utilitzar en un
futur; la actitud, es a dir, els alumnes han d’estar motivats per fer les
activitats, han de reflexionar sobre aquestes i fer un anàlisi dels fenòmens
positius i negatius. Quan una persona compleix aquests àmbits, es pot dir que
és competent.
Una vegada hem assimilat això, en
Zabala i Arnau (2007), proposen quatre dimensions en les que hi hauríem de ser
competents a partir de l’escola:
·Social: les persones han de ser
activament competents per participar activament en la transformació de la
societat, utilitzant la seva intel·ligència i coneixements, sent respectuosos amb
la varietat cultural i els valors de les diferents civilitzacions, amb l’objectiu
de que cada vegada sigui més justa, solidaria i democràtica.
·Interpersonal: hem de ser
competents per relacionar-nos, comunicar-nos i viure positivament amb els demés,
hem de conèixer-los, com a individus i col·lectius, la seva història,
tradicions i creences, i a partir d’aquí saber buscar solucions pacifiques als
possibles conflictes.
·Personal: cada persona ha de
poder comprendre’s a un mateix i als demés per mitjà, d’un millor coneixement
del món, ha de saber prendre decisions a partir de la reflexió i del diàleg.
·Professional: l’escola ha de formar a les persones per a la innovació, sense deixar de ser crítiques davant la desigualtat i compromeses amb la transformació social i econòmica, que garanteixi el dret al treball i el desenvolupament de les persones. L’individu ha de ser competent per exercir una tasca professional adequada a les seves necessitats.
·Professional: l’escola ha de formar a les persones per a la innovació, sense deixar de ser crítiques davant la desigualtat i compromeses amb la transformació social i econòmica, que garanteixi el dret al treball i el desenvolupament de les persones. L’individu ha de ser competent per exercir una tasca professional adequada a les seves necessitats.
Per una banda, quan vaig començar
a llegir 11 idees clau d’en Zabala i
Arnau, em va costar perquè mai havia escoltat la paraula competència i per tant
no entenia aquest terme, i poc a poc, amb el que donem a classe i seguint
llegint aquest llibre ho tinc més clar, la setmana passada pensava que ja havia
ampliat molt els coneixements sobre aquest terme, però aquesta setmana he vist
que encara i ha més, per tant sé que em queda molt per aprendre sobre això, i
en un futur espero poder aplicar-les amb els meus alumnes.
Per altra banda, aquesta setmana
he après que són importants les competències en l’àmbit social, interpersonal,
personal i professional. Els mestres haurien de estimular als nens des de
petits, ja que són el futur, a transformar la societat, a formar un món just
per a tots i amb igualtat. A més els nens deurien aprendre junts, de totes les
races i edats, créixer junts, conèixer totes les cultures possibles dels nens,
per a que de majors no hi hagi desigualtat social, com passa actualment. També
s’hauria d’ensenyar als nens a pensar i creure en un mateix. A més de formar als
alumnes per a que siguin competents a la seva futura professió, ja que
actualment, no t’ensenyen així malgrat que vagis a una FP o universitat. Per a la meva opinió es necessari un canvi en l'educació urgent, i com diu Jordi Adell, "Otra política educativa"
No hay comentarios:
Publicar un comentario