Aquesta setmana vaig a parlar del currículum i la seva critica,
Per començar, Juanlu, defineix
currículum com “la secuencia de conocimientos entendidos como conceptos,
competencias básicas, criterios metodológicos y de evaluación que un alumno
debería tener asimilados al acabar un determinado nivel educativo”.
Per a que
els professionals dels diferents nivells,
prenguin les seves decisions, es pot dir, segons Coll (1986), que hi ha
diferents fonts que ens ajuden a prendre-les a nivell curricular:
·L’anàlisi
sociocultural: remarca uns aspectes que hi ha que ensenyar prioritàriament
tenint en compte el context social en el que ens situem.
·L’anàlisi
psicològica: ens aporta informació sobre les característiques dels nens a les
diferents etapes i els processos d’aprenentatge que han de fer.
·L’anàlisi
disciplinària: dona informació sobre el tipus de coneixement que ens
proporciona cada matèria.
·L’anàlisi
pedagògica: diu com s’ensenya cada contingut.
Les
característiques del currículum actual (LOGSE) són:
·Obert i
flexible, s’han de donar els conceptes que apareixen en ell, però es pot
aprofundir i adaptar-lo segons el centre, i del propi mestre.
·D’única
etapa, es a dir, a partir d’aquest currículum es fan les adaptacions i mesures
de suport necessàries.
·És un
instrument de treball per als professors, a partir del qual han de fer les
pràctiques.
·Científic,
es a dir, vol aconseguir el constructivisme i té un enfocament investigador.
·Sistemàtic,
es a dir, “S’entén com un tot en el qual la modificació d’un element implica un
canvi en un altre”.
·Es
necessita un nivell de formació de professorat més alt.
·Conté
diferents nivells de concreció, com diuen Bassedas, Huguet i Solé, al llibre Aprendre i ensenyar a l’Educació Infantil:
a)
Primer nivell,
l’agent responsable és l’Administració educativa i les Comunitats Autonomes,
estableix uns objectius, que s’han de complir per etapes i/o àrees, a més
d’orientacions per a l’ensenyament i per a l’avaluació.
b)
Segon nivell,
aquest l’elabora el claustre del centre. A partir del currículum general, el centre
defineix la pràctica educativa del centre, es a dir, els objectius generals de
cada cicle i la seqüenciació dels continguts, la metodologia didàctica, els
materials i les decisions sobre l’avaluació.
c)
Tercer nivell, són
les programacions que fa cada mestre per a la seva aula, per a tot un curs. Es
fa una temporització sobre els continguts que es van a treballar, estratègies
didàctiques, activitats i recursos. També es necessària una referència de com
es fa l’avaluació inicial, formativa i sumativa.
Una
vegada hem vist això, anem a veure què cal ensenyar, com vaig dir la setmana
passada amb les competències apareixen tres àmbits importants, els quals són
uns dels eixos dels diferents aprenentatges que cal fer a l’escola:
·Fets,
conceptes i principis.
·Procediments.
·Actituds,
valors i normes.
Això ho diu perquè el
professor ha de donar el temari que apareix al currículum abans d’acabar el
curs, per tant té pressa i no pot fer activitats per motivar als alumnes i que
ho aprenguin de manera constructivista, es a dir, els professors imparteixen la
classe a l’aula i els nens han d’escoltar-lo asseguts.
Aquests
professors, al haver de complir aquest currículum, no tenen temps de fer
activitats d’observació, investigació, reflexió sobre l’après... perquè això
ocupa massa temps. Com diu Joselu, “El profesor debe escoger con desgarro entre el qué o el
cómo. Si decide interesar y atraer a sus alumnos para que desarrollen sus competencias
comunicativas, que aprendan a leer con algún sentido y a expresarse con
alguna facilidad... ello supondrá un número ingente de clases y de prácticas
que no desarrollarán adecuadamente el currículum
oficial.” Es a dir, els nens podrien estar
interessats per aprendre, construint coneixements, però com s’ha de complir el
currículum s’avorreixen i molts abandonen els estudis. A més s’ha demostrat,
gracies a alguns professors, que han tingut el valor de agafar el que li
pareixia més important del currículum i aprofundir-ho amb els seus alumnes, que
aquests alumnes responen positivament a les propostes. Això em fa
qüestionar-me, no és millor aprendre poques coses i bé, que moltes i malament,
que en un futur s’oblidaran perquè no s’han treballat?
Per altra
banda, tenim els llibres de text, que inclouen tots els continguts obligatoris
del currículum, per tant es la opció més senzilla per als mestres, el problema
es que, com diu Ana López “Su
uso conlleva la introducción en la tarea docente de factores que
desprofesionalizan el trabajo de los profesores”, a més, un problema que
jo li veig, és que, estan els continguts separats per temes i pareix que no hi
ha una relació entre ells. En la meva opinió, els mestres haurien de fer activitats
amb els alumnes, construir els coneixements, i si volen, utilitzar el llibre de
text com a font de recerca, malgrat que avui en dia es pot buscar informació
per altres bandes com internet, llibres, enciclopèdies... i per tant, el llibre
de text, opino, no és necessari.
foto
foto
Aquesta setmana, he ampliat el meu coneixement
sobre el currículum. Quan vaig començar el curs, no sabia que era un currículum
a l’àmbit de l’educació, però hem vaig informar per saber-ho, el que no sabia era
la funció que tenien els diferents nivells curriculars, ni l’existència de les
diferents fonts que ajuden al professorat a prendre les decisions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario