La setmana passada vaig parlar
sobre les diferències entre l’escola tradicional i l’escola nova o
constructivista, aquesta setmana vull parlar dels tipus de mestre i l’alumne a
ambdues escoles, a més dels diferents tipus de mestres que podem trobar.
Per altra banda, l’alumne de l’escola
tradicional repeteix les paraules del mestre i el llibre de text, memoritza
moltes vegades sense entendre el que estudia, no aporta coneixement, per al
mestre l’alumne no sap res. Vosaltres cregueu que aquests alumnes aprenen i
tenen interès per aprendre? Jo crec que aquests alumnes veuran l’aprenentatge
com a un sistema de memorització i per tant no estaran interessats per
aprendre. A tot això, fa uns anys que hi ha algunes escoles on l’alumne aporta
la seva opinió i les seves experiències importen per a aprendre, aquest
utilitza les TIC i a més investiga, observa, experimenta, construeix a partir
de recerques, sap relacionar i a més treballa amb altres companys. No opineu
que aquests alumnes de la nova escola estaran motivats per aprendre i gaudiran
fent-ho?
Presentació
Jaume Carbonell (2008) va dir: “Los peores amigos de la profesión son el individualismo i corporativismo.” “Existen modelos o tipologías docentes que actúan como resistencia a los cambios e innovaciones.” Això vol dir, que per evolucionar cap a una nova escola del segle XXI, els mestres han de ser-ho també, han de saber adaptar-se. Segons aquest autor, poden haver-hi diferents tipus de mestres:
Jaume Carbonell (2008) va dir: “Los peores amigos de la profesión son el individualismo i corporativismo.” “Existen modelos o tipologías docentes que actúan como resistencia a los cambios e innovaciones.” Això vol dir, que per evolucionar cap a una nova escola del segle XXI, els mestres han de ser-ho també, han de saber adaptar-se. Segons aquest autor, poden haver-hi diferents tipus de mestres:
·El model funcionari i absentista:
no fa res per canviar ni te interès, sempre utilitza el llibre de text i mai
altres materials. “Su consigna es la
ley del mínimo esfuerzo.”
·El model especialista: només té
interès per un tema concret, i l’únic que l’interessa es la seva assignatura,
no té coneixements culturals bàsics.
·El model autista o que no s’entera:
està pendent de les seves coses, no s’interessa per canviar la seva metodologia
i segueix utilitzant el llibre de text.
·El model nostàlgic: diu que ja
no fa certes coses perquè ja las ha fet abans.
· El model basat en la queixa
permanent: sempre culpa l’Administració, sense fer res per solucionar el que
ell pot fer.
Segons la meva forma de mira, aquests
mestres haurien d’evolucionar: el model funcionari i absentista hauria d’utilitzar
nous materials, hauria de crear informació amb els seus alumnes i orientar-los
en el seu aprenentatge; el model especialista no deuria de conèixer només la
seva matèria, ha de tenir uns coneixements generals mínims, generalment d’educació
i cultura general; el model autista o que no s’entera, hauria de canviar la
seva metodologia i començar a conèixer el món que li envolta; el model
nostàlgic, hauria de continuar fent activitats, no perquè ja les hagi fet ha de
deixar de ferles, a més els alumnes van canviant, no sempre són els mateixos; el
model basat en la queixa permanent, ha de deixar de queixar-se i posar un poc
de la seva part per intentar canviar la situació que no li agrada.
En general, segons diu Jaume
Carbonell (2008), un bon mestre ha de tenir: el coneixement de la infància i l’adolescència,
la relació amorosa i efectiva, la relació amb la cultura, el saber fer pràctic,
la innovació crítica i progressista, el compromís polític i social, el valor
del testimoni, la formació permanent, la cooperació i les xarxes docents i ha
de tenir raons per a l’esperança.
En definitiva i com va dir VíctorCuevas a purposedES (2011) “Creo que
es tiempo de una nueva Escuela. Creo que es tiempo de cambio. La vieja Escuela
ya no nos sirve.” Y juntament amb la vella escola els mestres també han
de canviar.
Per acabar vaig a posar aquest
article de Jordi Adell sobre les dificultats que tenen que superar els docents
per tal de aportar a cada persona uns coneixements i educació, cosa que es molt
important.
No hay comentarios:
Publicar un comentario