Aquesta setmana vaig a parlar de
l’avaluació, que segons el llibre
Aprendre i ensenyar a l’educació infantil (1996), una avaluació serveix per
informar-se de com ha sortit una activitat i veure si hi ha que canviar algun
aspecte. Hi ha diferents tipus classificats segons diversos criteris:
·Atenent a la seva finalitat:
-Avaluació de diagnòstic: per conèixer d’on parteixen els alumnes.
-Avaluació integradora: per conèixer el resultat final.
-Avaluació formativa: vol regular i orientar als alumnes, de manera que
puguin reforçar allò en que fallen.
·Atenent al moment de la seva
aplicació:
-Avaluació inicial: es fa a l’inici del procés.
-Avaluació final: es fa al final del procés i serveix per conèixer quins
són els continguts assolits.
-Avaluació processual: es fa al llarg del procés.
·Segons el seu àmbit:
-Avaluació parcial: s’avaluen determinats elements.
-Avaluació global: s’avaluen aspectes clau d’un conjunt.
·Segons el grau de relació amb
l’avaluador:
-Avaluació externa: si els avaluadors no han participat al procés
d’ensenyament-aprenentatge.
-Avaluació interna: si els avaluadors han participat al procés:
-Autoavaluació: l’avaluador i
l’avaluat són la mateixa persona.
-Heteroavaluació: l’avaluador es diferent
a l’avaluat.
-Coavaluació: els subjectes s’avaluen
mútuament.
·Segons el criteri de comparació:
-Avaluació criterial: es comparen els resultats del procés amb uns
propòsits fixats d’abans. (Es fa una proba basada en el llibre de text, i
segons la quantitat que s’escriu varia la qualifició)
-Avaluació normativa: els resultats del procés es comparen amb el nivell
general d’un grup.
Actualment des de que els nens
són petits han de fer proves per avaluar les possibilitats de cada un,
convertint-se en una funció selectiva, de manera que, només els que sàpiga
respondre al model educatiu puguin avançar fins a la universitat o estudis superiors.
Amb aquesta funció selectiva s’ha aconseguit només se li presti atenció als
continguts que van a ser avaluats, el referent dels quals és el llibre de text,
“aquello que es importante enseñar y
aprender no son los contenidos indispensables para emprender una carrera
universitaria, sino los que pueden ser evaluados mediante una prueba escrita y
en un tiempo limitado” Zabala (2007, p. 195).
Aquest tipus d’avaluació a de
canviar, Zabala (2007) diu que la funció de l’avaluació hauria de ser un medi
per conèixer la capacitat dels alumnes per aplicar allò après a la vidaquotidiana. L’ensenyament per
competències ha de partir d’una situació-problema, per tant d’aquestes
s’haurien d’avaluar tant les fases que es fan abans de donar una solució a
aquest problema com la solució d’aquest, de manera que els alumnes coneguin les
seves dificultats i puguin canviar les seves estratègies d’aprenentatge. “L’avaluació
ha de servir bàsicament per intervenir, canviar i millorar la nostra pràctica i
l’evolució i l’aprenentatge de tot l’alumnat” Bassedas (1996).
Per altra banda, el paper de les famílies
es fonamental, aquestes han d’animar als nens pels resultats positius i
animar-los i ajudar-los quan no han aconseguit assolir els continguts. Una
pregunta típica de les famílies tradicionals es “que nota has tret?”, en
comptes de “que has aprés?”, opino que amb aquesta pregunta els nens pensaran que
aniran al col·legi a per a superar unes probes, i no pas a aprendre.
Per a jo, l’avaluació sempre ha
consistit en fer una sèrie de probes per a cada assignatura, basant-se en els
llibres de text, amb les quals es treia una mitjana, que podia ser d’un 0 fins
un 10. Però desconeixia els altres tipus d’avaluació, per tant aquesta setmana
he après que una avaluació no té per que tenir una funció selectiva, sino que
també pot servir per orientar els alumnes i ajudar-los a millorar les seves
errades o mètodes. També, que el nivell del grup d’alumnes pot dependre de la
mitjana d’aquests, i no només del llibre de text, per tant no entenc, perquè
molts professors fan avaluacions inicials i desprès es basen en el nivell del
llibre. A més m’hi he donat compte de moltes famílies s’interessen per la nota
dels fills i no per l’aprenentatge obtingut, a més hi ha algunes que exigeixen
als fills una nota mínima i si no la treuen el castiguen, i degut a això els
nens s’angoixen.
Pel que fa a l’eina d’aquesta
setmana, només he tingut dificultats per posar una foto de fons al powerpoint i
a continuació escriure d’amunt, però de seguida vaig trobar solucions i ho he
pujat a slideshare i ho he compartit sense problemes.
Per acabar, vaig a posar un video, es tracta d'una carta a la qual, un alumne li diu al seu mestre com ha de ser, també fa referència al procés d'avaluar:
Per acabar, vaig a posar un video, es tracta d'una carta a la qual, un alumne li diu al seu mestre com ha de ser, també fa referència al procés d'avaluar:
No hay comentarios:
Publicar un comentario